Lassan mondom: Nem lesz benzináremelés :D

A kormány november 15-től három hónapon keresztül 480 forintban rögzítette a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát.

  • Örülünk, hogy a kormány elkezdett reagálni a folyamatosan emelkedő benzinárra, ugyanakkor az árak 480 forintos szinten történő befagyasztása megkésett, és nem elegendő intézkedés, ami ráadásul amellett, hogy sokakban rossz emlékeket ébreszt, komoly veszélyeket is hordoz magában.
  • Az árszabályozás egy olyan jól hangzó szépségtapasz, ami hosszabb távon nem hoz érdemi segítséget a folyamatos drágulástól szenvedő családoknak és vállalkozásoknak, ugyanakkor jelentős kockázatokat is rejt magában. 
  • Bár a hatósági ár bevezetésének köszönhetően néhány ezer forinttal kevesebbe kerül egy tankolás, ugyanakkor a 480 Ft továbbra is rekordmagas árat jelent, ami beépül az élelmiszerek, szolgáltatások árába.
  • Miért problémás?
    • A kormány ismét úgy osztogat, hogy valójában a számlát nem ők állják, hanem a kiskereskedők: a veszteséget a nagyobb vállalatok várhatóan be tudják nyelni, a kisvállalkozók által üzemeltetett diszkont kutak azonban veszélybe kerülhetnek, hiszen a kormány semmilyen kompenzációt nem ad a kiskereskedőknek. Meg kell akadályozni, hogy akár egy hazai kisvállalkozás is a kormány intézkedése miatt menjen tönkre. 
    • A piaci áraknál alacsonyabb előírt ár akár hiányt is okozhat a piacon, amit csak erősíthet, hogy így a szomszédos országoknál is jóval alacsonyabb lesz az üzemanyagár, így egyre többeknek megéri majd átjárni tankolni.
  • Mit kellene / kellett volna tennie a kormánynak?
    • Most mindent meg kell tennie az államnak, hogy ne alakuljon ki üzemanyaghiány, illetve meg kellene védenie azokat a vállalkozókat, akik diszkont benzinkutakat üzemeltetnek, és így a csőd szélére kerülnek.
    • Biztosítani kell, hogy amint csökkennek a világpiaci árak, úgy az üzemanyagárak is velük csökkenhessenek (ne járjunk úgy, mint a rezsicsökkentésnél, ahol évekig sokkal többet fizetett a lakosság, mint a piaci ár diktálta volna).
    • A magas üzemanyagár egyik okozója a gyenge forint, ezért a valódi segítséget a forint erősödése jelentené, amivel a benzin árán lévő adóteher is kisebb lenne.
    • Az árak befagyasztásánál jobb intézkedés lehetett volna a fuvarozók számára az útdíjcsökkentés, vagy rászorultsági alapon utazási utalványok biztosítása, amit mind üzemanyagra, mind közösségi közlekedésre fel lehetett volna használni (hiszen a klímavédelmi hatása ennek a lépésnek inkább negatív, miután csak az autóhasználat költségeit csökkentik).

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.