A kormány november 15-től három hónapon keresztül 480 forintban rögzítette a 95-ös benzin és a dízel literenkénti árát.
- Örülünk, hogy a kormány elkezdett reagálni a folyamatosan emelkedő benzinárra, ugyanakkor az árak 480 forintos szinten történő befagyasztása megkésett, és nem elegendő intézkedés, ami ráadásul amellett, hogy sokakban rossz emlékeket ébreszt, komoly veszélyeket is hordoz magában.
- Az árszabályozás egy olyan jól hangzó szépségtapasz, ami hosszabb távon nem hoz érdemi segítséget a folyamatos drágulástól szenvedő családoknak és vállalkozásoknak, ugyanakkor jelentős kockázatokat is rejt magában.
- Bár a hatósági ár bevezetésének köszönhetően néhány ezer forinttal kevesebbe kerül egy tankolás, ugyanakkor a 480 Ft továbbra is rekordmagas árat jelent, ami beépül az élelmiszerek, szolgáltatások árába.
- Miért problémás?
- A kormány ismét úgy osztogat, hogy valójában a számlát nem ők állják, hanem a kiskereskedők: a veszteséget a nagyobb vállalatok várhatóan be tudják nyelni, a kisvállalkozók által üzemeltetett diszkont kutak azonban veszélybe kerülhetnek, hiszen a kormány semmilyen kompenzációt nem ad a kiskereskedőknek. Meg kell akadályozni, hogy akár egy hazai kisvállalkozás is a kormány intézkedése miatt menjen tönkre.
- A piaci áraknál alacsonyabb előírt ár akár hiányt is okozhat a piacon, amit csak erősíthet, hogy így a szomszédos országoknál is jóval alacsonyabb lesz az üzemanyagár, így egyre többeknek megéri majd átjárni tankolni.
- Mit kellene / kellett volna tennie a kormánynak?
- Most mindent meg kell tennie az államnak, hogy ne alakuljon ki üzemanyaghiány, illetve meg kellene védenie azokat a vállalkozókat, akik diszkont benzinkutakat üzemeltetnek, és így a csőd szélére kerülnek.
- Biztosítani kell, hogy amint csökkennek a világpiaci árak, úgy az üzemanyagárak is velük csökkenhessenek (ne járjunk úgy, mint a rezsicsökkentésnél, ahol évekig sokkal többet fizetett a lakosság, mint a piaci ár diktálta volna).
- A magas üzemanyagár egyik okozója a gyenge forint, ezért a valódi segítséget a forint erősödése jelentené, amivel a benzin árán lévő adóteher is kisebb lenne.
- Az árak befagyasztásánál jobb intézkedés lehetett volna a fuvarozók számára az útdíjcsökkentés, vagy rászorultsági alapon utazási utalványok biztosítása, amit mind üzemanyagra, mind közösségi közlekedésre fel lehetett volna használni (hiszen a klímavédelmi hatása ennek a lépésnek inkább negatív, miután csak az autóhasználat költségeit csökkentik).